W ciągu ostatnich 25 lat rynek badań klinicznych w Polsce niesamowicie się rozwinął, czyniąc z naszego kraju jeden z wiodących ośrodków w tej dziedzinie na świecie. W 2019 roku Polska znalazła się na 11. miejscu pod względem udziału w globalnym rynku komercyjnych badań klinicznych [1]. Projekty te, będące nieodzownym elementem procesu opracowywania nowych leków i terapii, przynoszą ze sobą nieocenione korzyści dla pacjentów. Umożliwiają dostęp do najnowszych osiągnięć medycyny, często znacznie przed ich oficjalnym wprowadzeniem na rynek. Dla wielu pacjentów udział w badaniach klinicznych stanowi szansę na skuteczną terapię w sytuacjach, gdy standardowe metody leczenia nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. W tym złożonym i dynamicznie zmieniającym się środowisku kluczową rolę odgrywa Project Manager (PM) badań klinicznych. To na jego barkach spoczywa odpowiedzialność za planowanie, koordynację oraz nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu. Project Manager jest jak dyrygent orkiestry, gdzie harmonijna współpraca między zespołami badawczymi, laboratoriami, sponsorami oraz uczestnikami badań wymaga nie tylko głębokiej wiedzy merytorycznej, ale również wyjątkowych umiejętności organizacyjnych i komunikacyjnych.
Reklama: