Reklama:

Leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i zaburzenia hiperkinetycznego.

Prof. dr hab. Irena Namysłowska Konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży Prof. dr hab. Tomasz Wolańczyk, Konsultant wojewódzki(woj. Mazowieckie) w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży

Ten tekst przeczytasz w 6 min.

Leczenie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i zaburzenia hiperkinetycznego.

Pantherstock

Malowanie rękami

Stanowisko zespołu konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży dotyczące kompleksowego (obejmującego psychoterapię) leczenia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) i zaburzenia hiperkinetycznego.

Reklama:


U adolescentów zaleca się wspólne negocjowanie kontraktu oparte na obopólnej zgodzie bardziej niż korzystanie z systemów żetonowych, systemów zasad i konsekwencji a także położenie większego nacisku na procedury uczące radzenia sobie z własnym zachowaniem.

 

  1. Terapia dziecka

Udowodniona zastała skuteczność wakacyjnych programów terapeutycznych obejmujących trening umiejętności społecznych i radzenia sobie w różnych sytuacjach. Skuteczność podejść opartych na terapii indywidualnej dziecka jest ograniczona w odniesieniu do podstawowych deficytów dziecka, natomiast terapia indywidualna dziecka może być nieodzowna w przypadku współistniejących problemów, jak np. deficyty umiejętności społecznych, niska samoocena. Nie powinna ona być jednak prowadzona w sposób izolowany, bez wprowadzenia interwencji ukierunkowanych na rodzinę.

 

  1. Farmakoterapia

Leczenie farmakologiczne jest metodą o udowodnionej skuteczności w terapii ADHD. Powinna ona być elementem kompleksowego leczenia. W przypadkach dzieci z ADHD bez diagnozy zaburzenia hiperkinetycznego i diagnoz współchorobowych będących powikłaniem zespołu nadpobudliwości, psychoedukacja , poradnictwo i elementy terapii behawioralnej (ewentualnie połączone z terapią dziecka) winny zawsze poprzedzać leczenie farmakologiczne. W przypadku dzieci z diagnozą zaburzenia hiperkinetycznego, z ciężkimi uporczywymi zaburzeniami funkcjonowania bądź z diagnozami dodatkowymi będącymi powikłaniami ADHD (np. zaburzenia zachowania, zespoły depresyjne) farmakoterapia powinna być wdrożone od początku leczenia. Farmakoterapia powinna być zawsze poprzedzone psychoedukacją, a w przebiegu dalszego leczenia dołącza się oddziaływania psychoterapeutyczne.

Warszawa, 2010 19 01