Reklama:

„Wsłuchaj się w emocje”, czyli jak nowoczesna metoda SPPS łączy zmysły i psychologię w terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego

Katarzyna Obłoza

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

„Wsłuchaj się w emocje”, czyli jak nowoczesna metoda SPPS łączy zmysły i psychologię w terapii zaburzeń przetwarzania słuchowego

shutterstock

Matka z dzieckiem

Jeżeli wydaje Ci się, że dziecko ma trudności w słyszeniu w hałasie, nie spełnia poleceń słownych, wielokrotnie prosi o powtórzenie wypowiedzi, łatwo się rozprasza i ma problemy z koncentracją – warto je zdiagnozować pod kątem centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Trudności w codziennym funkcjonowaniu, takie jak problemy z rozumieniem mowy, mylenie podobnie brzmiących słów, trudności w czytaniu lub pisaniu, a nawet kłopoty w nauce – mogą być błędnie kojarzone z problemami słuchowymi polegającymi na nieprawidłowej czułości słuchu. Objawy te wiążą się z kolejnymi trudnościami występującymi u dziecka powodującymi dalsze problemy rozwojowe. Dlatego tak istotna jest ich świadomość i prawidłowa specjalistyczna diagnostyka.

Reklama:

Czym są Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego?

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders) to zespół objawów wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego. Mówiąc prościej: dziecko słyszy – podstawowe badania słuchu nie wykazują problemów, lecz nie słucha – zachowuje się i funkcjonuje podobnie do dzieci z niedosłuchem. W efekcie, pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, dziecko ma poważne problemy w nauce. Kluczem do skutecznej pomocy takim dzieciom jest wczesne zauważenie niepokojących objawów i skierowanie dziecka na specjalistyczne badania, a w razie potrzeby na terapię i rehabilitację.

CAPD najczęściej ujawnia się u dzieci w przedszkolu lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Wtedy właśnie gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu. Trudności w nauce, w czytaniu i pisaniu oraz często współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne wynikają często z zaburzenia analizy dźwięków na poziomie centralnym. Badania wykazały, że centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego występują u 2-5% dzieci w wieku 7-14 lat (częstość ich występowania jest dwukrotnie większa u chłopców), jednakże współwystępując z różnymi zaburzeniami – jak np. dysleksja – mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent. Szacuje się, że u co czwartego dziecka z dysleksją rozwojową współistnieją ośrodkowe zaburzenia słuchu.

Jak można zatem pomóc dziecku, u którego mogą występować opisane trudności, a wiemy, że jego słuch jest w normie?

Terapią mająca zastosowanie w wielu różnych grupach zaburzeń współwystępujących z zaburzeniami przetwarzania słuchowego jest Stymulacja Polimodalnej Percepcji Sensorycznej metodą Skarżyńskiego (SPPS). Programy zastosowane w SPPS opracowane zostały dla pacjentów wykazujących trudności w przetwarzaniu słuchowym współwystępującymi z następującymi trudnościami: problemy z rozumieniem mowy, trudności w czytaniu i pisaniu, opóźnionym rozwojem mowy, dyslalią, trudnościami w koncentracji uwagi, jąkaniem, zaburzeniami głosu.

SPPS jest innowacyjną metodą pozwalającą na prowadzenie indywidualnie dopasowanej terapii w wielu płaszczyznach jednocześnie, pozwalając tym samym na stymulowanie i angażowanie zmysłu słuchu, wzroku i dotyku. Co więcej, metoda pobudza ich wzajemną koordynację, dzięki czemu terapia pozwala małemu pacjentowi lepiej zintegrować odbierane bodźce.

fot. panthermedia

Terapia SPPS w swoich założeniach w największym stopniu oddziałuje na zmysł słuchu, kolejne ćwiczenia zaś stymulują koordynację słuchowo-wzrokową, słuchowo-ruchową oraz słuchowo-wzrokowo-ruchową. Aktywne ćwiczenia polegają m.in. na: różnicowaniu wysokości, natężenia oraz czasu trwania dźwięków, umiejętności wysłuchiwania dźwięków wiodących z tła, lokalizowaniu dźwięków, ćwiczeniu pamięci słuchowej, kontroli własnego głosu w obecności dźwięków zagłuszających i relaksacji.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Inne tematy

gość
Wibrowanie w lewym uchu
Witam serdecznie, od Stycznie 24 borykam się z dziwnym drganiem, wibrowaniem, tetnieniem w lewym uchu. Otóż gdy kładę się np. Spać na lewym boku owo wibrowanie się rozpoczyna za kazdym razem. Pojawia...
gość
Uczucie zatkanego ucha
Czuję jakby moje ucho było zatkane, do tego słabo na nie słyszę. Do niedawna czułem ból przy dotykaniu. Zrobiłem zdjęcie ucha w środku, proszę o pomoc
Zaburzenie pneumatyzacji
Witam serdecznie co oznacza zaburzenie pneumatyzacji wyrostka sutkowatego? Czy muszę udać się koniecznie do lekarza? Dodatkowo mam dwa torbiele w zatoce szczękowej.
słuchawki kostne
Witam Posiadam spory ubytek słuch oraz szumy uszne. Z tego powodu boję się używać zwykłych słuchawek, a uwielbiam słuchać audiobooki. Niedawno dowiedziałem się o słuchawkach kostnych, a nawet jedne ...
gość
Zawał ucha
Witam. Czy ktoś przeszedł zawał ucha? Nagle zaczęłam odczuwać pulsowanie w uchu. Po kilku dniach miałam wrażenie przytkania ucha. Jak pojechałam do lekarza, co niestety nie nastąpiło prędko (przymuso...
Reklama:
Reklama: