Reklama:

Benzyna czy Diesel?

AutoBoss, Informacja prasowa

Ten tekst przeczytasz w 4 min.

Benzyna czy Diesel?

ojoimages

Jazda samochodem

Każdy, kto ma samochód zadał sobie kiedyś to pytanie. Czy wybór okazał się trafiony? Dzisiaj przyjrzymy się technicznym różnicom i wspólnym cechom silników samochodowych.

Reklama:

O historii słów kilka...

Najważniejszą różnicą pomiędzy silnikami zasilanymi benzyną i olejem napędowym jest to w jaki sposób zapalone zostaje paliwo w cylindrze. Poza tym, obie konstrukcje realizować mogą cykl dwusuwowy i czterosuwowy, jednak prawie wszystkie konstrukcje samochodowe to czterosuwy (suwy: ssania, kompresji, rozprężania, wydechu). Obie konstrukcje swoimi korzeniami sięgają końca XIX w. W roku 1876 niemiecki wynalazca Nikolaus Otto uruchomił pierwszy silnik czterosuwowy, później opracował jeszcze elektryczny układ zapłonowy. Jednak w 1897 roku inny niemiecki konstruktor Rudolf Diesel przestawił swoją koncepcje na spalanie płynnych paliw w silniku tłokowym. Początkowo rozwiązanie Diesla przyjęło się tylko dla silników stacjonarnych. W 1910 zastosowano go w statku, a w 1923 w ciężarówce.

Najważniejszy jest zapłon

W silnikach które popularnie nazywamy dieslami zapłon następuje samoczynnie (oznaczamy je jako ZS – Zapłon Samoczynny ). W praktyce do cylindra trafia czyste powietrze, w suwie kompresji zostaje wstępnie podgrzane i sprężone, chwilę przed uzyskaniem maksymalnego ciśnienia bezpośrednio do komory spalania wtryskiwane jest paliwo pod dużym ciśnieniem (wtrysk bezpośredni) i zapala się w kontakcie z gorącym powietrzem.

Ważne jest aby paliwo dobrze rozpylić i odparować, przyspiesza to samozapłon, stąd stosowane są coraz wyższe ciśnienia wtrysku. W nowoczesnych konstrukcjach paliwo nie jest wtryskiwane w jednej dużej dawce lecz w kilku mniejszych, tak aby uzyskać największą możliwą ekonomię, ekologię i kulturę pracy. Zwłaszcza w kwestii kultury pracy jest o co walczyć, z natury silniki ZS wytwarzają więcej wibracji.

Odwdzięczają się za to trochę mniejszym apetytem na paliwo przy zadowalających osiągach. - Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że silniki diesla są mniej dynamiczne. Jest to zgodne z prawdą, ale tylko w przypadku starszych modeli. Nowoczesne wysokoprężne silniki mają większą moc jednostkową w czasie, to znaczy większą moc na 1 sekundę, niż silniki benzynowe – tłumaczy Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Auto-Boss – Aby dynamika jazdy była identyczna w samochodach w silniku diesla i benzynowym to w tym drugim musiałby mieć około 20 proc. więcej mocy fabrycznej – dodaje.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Styl życia

gość
Problem ze spadkiem libido
Mam problemy z libido. Zastanawiam się czy moze mieć to związek z nadciśnieniem na jakie choruję? Staram się lekami regulować ciśnienie, ale wiadomo, ze czasami tak się zdenerwuję, że ciśnienie mi po...
Reklama:
Reklama: