Reklama:

Benzyna czy Diesel?

AutoBoss, Informacja prasowa

Ten tekst przeczytasz w 4 min.

Benzyna czy Diesel?

ojoimages

Jazda samochodem

Każdy, kto ma samochód zadał sobie kiedyś to pytanie. Czy wybór okazał się trafiony? Dzisiaj przyjrzymy się technicznym różnicom i wspólnym cechom silników samochodowych.

Reklama:

W tak zwanych silnikach benzynowych zapłon następuje w wyniku wyładowania elektrycznego na elektrodach świec – iskry (Zapłon Iskrowy - ZI). W większości obecnie jeżdżących samochodów z silnikami ZI mieszanka paliwo-powietrze przygotowywana jest poza komorą spalania - w kanałach dolotowych (wtrysk pośredni). Kiedyś odpowiedzialny był za to gaźnik, później umieszczony w miejscu gaźnika wtrysk jednopunktowy (SPI), następnie wtrysk wielopunktowy (MPI).

Wtrysk MPI jest obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem w którym osobny wtryskiwacz dla każdego z cylindrów umieszczony jest zaraz przed zaworem dolotowym. Najnowszym rozwiązaniem jest stosowanie wtrysku bezpośredniego w silnikach o zapłonie iskrowym. Silniki benzynowe znane są z większej kultury i równości pracy.

Ponadto pozwalają kierowcy korzystać z większego zakresu obrotów. Obiegowa opinia iż silniki zasilane benzyną są mniej ekonomiczne nie zawsze jest oczywista: - Pojazd z silnikiem diesla kosztuje kierowcę więcej niż samochód ze zwykłym benzynowym, jest także droższy w utrzymaniu i naprawie – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny Auto-Boss - Nie polecam kupować pojazdów z silnikiem wysokoprężnym jeśli kierowca pokonuje małe przebiegi, czyli mniej niż 20 tys km rocznie. Diesle są wskazane dla osób, które przejeżdżają rocznie wiele kilometrów w ciągu roku, zwłaszcza że potencjalne ryzyko napraw występuje dopiero po 150-200tys przejechanych kilometrów.

Policz i wybierz

Każdy może sobie w prosty sposób policzyć jaki samochód bardziej mu się opłaci, jedyną niewiadomą będą zmiany ceny paliw. Na koszty eksploatacji wpływa nie tylko spalanie ale także cena początkowa i częstotliwość serwisowania. Pierwszą potrzebną rzeczą jest okres w jakim będziemy eksploatować nasz samochód, np. 3 lata. Oraz ilość przejeżdżanych przez nas rocznie kilometrów.

Liczbę kilometrów mnożymy razy średnie spalanie i razy spodziewaną cenę paliwa. Mając koszty paliwa, dodajemy do nich cenę początkową i koszty eksploatacji (przeglądów). Dla obu silników robimy takie zestawienie i już wiemy, co dla nas jest tańszym rozwiązaniem. Nie należy nadmiernie przejmować się zmianą ceny litra paliwa, przy tym obliczeniu liczy się bardziej stosunek ceny oleju do benzyny, który jest raczej stały.

Jak będzie wyglądać przyszłość oby silników? Niewątpliwie będą one się coraz bardziej do siebie zbliżać, co już można zaobserwować (np. stosowanie doładowania, bezpośredni wtrysk, rosnące ciśnienia wtrysku). I choć wydaje się to trudne do osiągnięcia ze względu na różne własności paliw, projektuje się już jednostki stosujące oba obiegi w jednym silniku tzw. DiesOtto.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Styl życia

gość
Problem ze spadkiem libido
Mam problemy z libido. Zastanawiam się czy moze mieć to związek z nadciśnieniem na jakie choruję? Staram się lekami regulować ciśnienie, ale wiadomo, ze czasami tak się zdenerwuję, że ciśnienie mi po...
Reklama:
Reklama: