Reklama:

Oblicza psychologii klinicznej - recenzja książki

Mgr Anna Słomian

Ten tekst przeczytasz w 11 min.

Oblicza psychologii klinicznej - recenzja książki

Panthermedia

Pacjent w gabinecie psychologa

Mentor to mądry nauczyciel, zaś mianem mistrza określamy kogoś, kto nie tylko umiejętnie wskazuje nam drogi poznania, ale także uświadamia nam i odkrywa nasz potencjał naukowo – badawczy. Niestety współcześnie coraz rzadziej studenci upatrują w wykładowcach mistrzów, coraz rzadziej nazywają ich autorytetami. Zatem jeżeli uczniowie, studenci i współpracownicy składają hołd zmarłemu mentorowi, należy zwrócić na to szczególną uwagę.

Reklama:


Natomiast ostatni artykuł w części drugiej poświęcony został działaniom alternatywnym wobec tradycyjnej terapii leczenia uzależnionych od alkoholu, jakimi są terapia oparta na modelu Minnesota i terapia poznawczo – behawioralna. Treści tego podrozdziału mogą zainteresować w równej mierze terapeutów, lekarzy, jak i czytelników niewyspecjalizowanych zawodowo w leczeniu uzależnień. W zrozumieniu artykułu pomaga też klarowność języka i stylu jakimi posłużył się autor. Jan Chodkiewicz pisze tu tym na czym polegało innowacyjne podejście do leczenia uzależnionych, które zainicjowano na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Rozpatruje uzależnienie od alkoholu jako o chorobę pierwotną, uwarunkowaną wieloma przyczynami i nieuleczalnej.


Chodkiewicz poświęca też kolejne podrozdziały kwestii leczenia uzależnionych w polskich placówkach terapeutycznych i stawia szereg pytań badawczych oraz  dotyczących kwestii doboru terapii do konkretnego pacjenta.  Warto dodać, ze autor wspomnianego artykułu pierwsze informacje o uzależnieniach zdobywał na wykładach Janusza Kostrzewskiego  z psychologii klinicznej będąc na studiach w Łodzi. Równie interesujące są kolejne części omawianej publikacji. W trzeciej, opatrzonej zbiorczym tytułem Doświadczenia niepełnosprawności i sposoby radzenia sobie z nią znalazło się siedem artykułów badawczych. 

I znowu, w kolejne artykuły to interesująca lektura i źródła informacji głównie dla specjalistów – tu z zakresu pedagogiki specjalnej i innych specjalistów pracujących z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie – terapeutów, psychologów, oligofrenopedagogów, itd.

                                                                          
W rozdziale otwierającym część trzecią publikacji omówione zostały postawy osób pełnosprawnych wobec niepełnosprawnych, osobowe i środowiskowe uwarunkowania tych postaw i przyczyny na przykład negatywnego nastawienia wobec ludzi z dysfunkcjami i osób starszych. W kolejnych artykułach autorzy rozważają problem samooceny i postrzegania siebie przez nastolatków z upośledzeniem w stopniu lekkim oraz kwestię warunków koniecznych by uczeń z niepełnosprawnością umysłową osiągnął sukces edukacyjny.

Agnieszka Kusz i Wojciech Otrębski podjęli niezmiernie trudne zagadnienie seksualności osób upośledzonych umysłowo i edukacji seksualnej tej grupy ludzi. Autorzy postawili sobie za cel prezentację i analizę wyników badań dotyczących seksualności przeprowadzonych wśród niepełnosprawnych, a także kontekstu teoretycznego prowadzonych analiz. W tabelach dołączonych do rozważań zaprezentowane zostały wyniki ankiet przeprowadzonych w celu sprawdzenia poziomu wiedzy o wybranych przejawach seksualności i związku między podejmowanymi zrachowaniami seksualnymi, a płcią oraz stopniem niepełnosprawności umysłowej.


Dwie ostatnie prace w tej części to rozważania tyczące rodzin osób  (głównie dzieci) z zaburzeniami rozwoju i zespołem Downa. Autorzy pochylili się nad doświadczeniami i przeżyciami dziadków dzieci z zaburzeniami rozwoju, wsparciem udzielanym przez dziadków rodzinie dziecka niepełnosprawnego i czynnikami determinującymi zaangażowanie w wychowanie niepełnosprawnych wnuków oraz wsparcie rodziców tych dzieci. Elżbieta M. Minczakiewicz z kolei dokonała analizy sytuacji w rodzinach, w których pojawia się dziecko z zespołem Downa, jakości życia tych rodzin i stopnia natężenia poczucia sensu życia.